Τα ηχεία της Neumann στα Bauer Studios (Γερμανία)

Τα ηχεία της Neumann στα Bauer Studios (Γερμανία)

  

Τα ηχεία της Neumann στα Bauer Studios (Γερμανία)

 

Τα στούντιο Bauer στο Λούντβιγκσμπουργκ ήταν μεταξύ των κορυφαίων Studios στη γερμανική σκηνή ηχογράφησης - για πάνω από 70 χρόνια! Όλα τα μεγάλα ονόματα της γερμανικής ποπ μουσικής έχουν ηχογραφηθεί εδώ: Udo Jürgens, Reinhard Mey, Herbert Grönemeyer, για να αναφέρουμε μόνο μερικά. Επίσης, διεθνείς σταρ, όπως ο Stevie Wonder, ο Chaka Khan, ο Miles Davis, ο Pat Metheney και ο Al Di Meola.

Τα Bauer Studios έχουν κερδίσει μια εξαιρετική φήμη για ηχογραφήσεις υψηλής ποιότητας ιδιαίτερα, συμπεριλαμβανομένης μιας θρυλικής ζωντανής ηχογράφησης που λατρεύουν οι λάτρεις της τζαζ σε όλο τον κόσμο: Η συναυλία του Köln από τον Keith Jarrett

 

Το κύριο αξιοθέατο των Bauer Studios ήταν πάντα το Studio 1, με μια αναλογική κονσόλα Neve και ένα ζωντανό δωμάτιο σχεδόν 2.000 τετραγωνικών ποδιών που παρέχει άφθονο χώρο για ορχήστρες και μεγάλες μπάντες. Η γνωστή σειρά "Studio Konzert" ηχογραφήθηκε ζωντανά στο Studio 1 μπροστά σε κοινό σε αναλογικό 2-track tape και αργότερα διανεμήθηκε αποκλειστικά σε βινύλιο-μέσω της δισκογραφικής εταιρείας των Bauer Studios: The Köln Concert by Keith Jarrett.

Από το 2017, τα Bauer Studios ελέγχονται από ένα νέο διοικητικό δίδυμο, την Bettina Bertók-Thumm και τον Michael Thumm. Αλλά η φιλοσοφία των ιδρυτών συνεχίζεται με μεγάλη συνέπεια. Άλλωστε, τα Bauer Studios χαρακτηρίζονταν πάντα από ένα πρωτοποριακό πνεύμα. Όταν τα Bauer Studios άνοιξαν τον Δεκέμβριο του 1948, ήταν το πρώτο ιδιωτικό στούντιο ηχογράφησης της Γερμανίας. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, τα στούντιο Bauer έγιναν πρωτοπόροι της στερεοφωνίας. Είναι λογικό λοιπόν να εξακολουθούν να υπάρχουν αναζητήσεις στην εταιρεία που κοιτούν μπροστά στην τεχνολογία .«Έχουμε μια παράδοση να κοιτάμε μπροστά», εξηγεί ο Michael Thumm, ηχολήπτης και διευθύνων σύμβουλος. «Τι υπάρχει πέρα από το στερεοφωνικό ήχο ; Τι έπεται? Απολαμβάνουμε να εξερευνούμε νέα πράγματα και νομίζω ότι αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είμαστε ακόμα κοντά μετά από 70 χρόνια ».

 

Μετάλλαξη του στούντιο ως ευκαιρία για ήχο που σε καθηλώνει.

Το Studio 2, το οποίο είχε χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν και είχε περάσει την ακμή του, επρόκειτο να μετατραπεί σε studio μίξης ήχου ταινιών. Τουλάχιστον αυτή ήταν η αρχική ιδέα. Τόσο ο Michael Thumm όσο και η συνεργάτης του Bettina Bertók-Thumm είχαν ολοκληρώσει σπουδές Tonmeister στην Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης Babelsberg Konrad Wolf (σήμερα: Πανεπιστήμιο Κινηματογράφου) στο Πότσνταμ. Έτσι ήταν πολύ εξοικειωμένοι με τις πολυκάναλες μορφές ήχου, καθώς οι κινηματογραφικές παραγωγές βασίζονταν εδώ και καιρό στον ήχο surround - και τώρα όλο και περισσότερο καταφεύγουν σε ανάλογες σύγχρονες μορφές ήχου.

Michael Thumm: «Γρήγορα μας έγινε σαφές ότι αν χτίζαμε ένα στούντιο το 2017, θα ήταν ανόητο να μην σκεφτούμε να το προσαρμόσουμε σε σύγχρονα FORMAT.Ήταν ένα σχετικά μικρό βήμα για να βιδώσουμε τέσσερα ακόμη ηχεία στο ταβάνι. Λαμβάνοντας υπόψη τον ήχο της ταινίας, πήραμε μια συνειδητή απόφαση να πάμε με το Dolby Atmos, παρόλο που το Auro 3D έπαιζε μεγαλύτερο ρόλο για μουσικές παραγωγές εκείνη την εποχή. Θεωρήσαμε ότι οι σχέση του Dolby με την κινηματογραφική βιομηχανία θα του έδιναν μεγαλύτερη επιρροή στην αγορά. Και αυτό βλέπουμε να συμβαίνει τώρα. Για παράδειγμα, η Universal δημιουργεί ταινίες χρησιμοποιώντας το Dolby Atmos στο Capitol Studios στο Λος Άντζελες.

Michael Thumm, ηχολήπτης και διευθύνων σύμβουλος των Bauer Studios

στην ανασχεδιασμένη αίθουσα του Studio 2

Το πρόσφατα σχεδιασμένο Studio 2, αναβαθμισμένο πλέον από τον Markus Bertram (MB Akustik), έπρεπε να εξοπλιστεί με σύστημα monitoring που να υποστηρίζει κοινές μορφές surround καθώς και Dolby Atmos. Όταν ήρθε η ώρα για την επιλογή των ηχείων τα Neumann studio Monitors επιλέχθηκαν γρήγορα ως η πρώτη επιλογή.

Neumann Studio Monitors για μέγιστη συμβατότητα

Καθοριστικός παράγοντας για την επιλογή των ηχείων ήταν η συμβατότητα με άλλα στούντιο και η αντίστοιχη εμπειρία ακρόασης των ηχολήπτων τους. «Τα Neumann βρίσκονταν σε πολλές αίθουσες μίξης τηλεόρασης, χρησιμοποιούνταν στο πανεπιστήμιο και πολλά στούντιο ηχογράφησης είναι πλέον επίσης εξοπλισμένα με αυτά. Μιλήσαμε με πολλούς συναδέλφους ηχολήπτες πριν πάρουμε την απόφασή μας: Ποιες Studio Monitor γνωρίζετε; Τι προτιμάτε? Προσωπικά τα Neumann με ενθουσιάζουν. Τα χρησιμοποιούσα συχνά και πάντα μπορούσα να επιτυγχάνω εξαιρετικά αποτελέσματα. Οι συνάδελφοί μας ηχολήπτες εδώ στα Bauer Studios συμφώνησαν επίσης στα Neumann. Επιπλέον, νοικιάζουμε επίσης το Studio 2 σε εξωτερικούς ηχολήπτες. Επομένως, θέλαμε μεγάφωνα με τα οποία όλοι θα αισθάνονταν άνετα να δουλεψουν. Όλοι γνώριζαν τα Neumann και συχνά ακούγαμε: «Έχω τα μικρά στο σπίτι!»

Η ακριβής ηχητική εικόνα στη σειρά προϊόντων KH παίζει επίσης σημαντικό ρόλο για το σύστημα Monitoring στο Studio 2 επειδή χρησιμοποιούνται διαφορετικά μοντέλα: «Πέντε KH 310 σχηματίζουν το κυκλο του surround . Εάν είναι απαραίτητο, μπορούμε να προσθέσουμε δύο ακόμη KH 310 για 7.1. Το υπογούφερ είναι ένα KH 870 και χρησιμοποιούνται τέσσερα DSPs KH 80 για τα μεγαλύτερα ύψη. Είναι λοιπόν ένα setup 5.1.4 ή 7.1.4.

 

Το επανασχεδιασμένο Studio 2

Νέες εμπειρίες μίξης και ακρόασης

Μεταξύ των πρώτων παραγωγών που χρησιμοποίησαν το νέο αυτό σύστημα ήταν το Wer 4 sind (2019), ένα ντοκιμαντέρ για τον κινηματογράφο που γιορτάζει την 30η επέτειο των Γερμανών πρωτοπόρων της ραπ Die Fantastischen Vier. «Αυτό έγινε με μία παραγωγή σε Dolby Atmos. Στον κλάδο της μουσικής, υπάρχουν αιτήματα, αλλά η ζήτηση δεν είναι τεράστια, μέχρι στιγμής ».

Ευθύνη σε αυτό φυσικά έχει και η πανδημία Covid. Πολλές παραγωγές δεν μπορούσαν να πραγματοποιηθούν. Αυτό όμως μας έβαλε στην διαδικασία να χρησιμοποιήσουμε τον χρόνο με σύνεση. Michael Thumm: «Η ευκαιρία προέκυψε για τους οκτώ ηχολήπτες που εργάζονταν στο Bauer Studios να αποκτήσουν εμπειρία στον νέο αυτό ήχο. Έτσι όλοι οι ηχολήπτες ξανασύνδεσαν τις παραγωγές τους στο Dolby Atmos.

Καταλάβαμε τη μορφή του, πειραματιστήκαμε πολύ, συζητήσαμε για τη δουλειά μας και διασκεδάσαμε ανακαλύπτοντας τι είναι δυνατό, τι είναι λογικό. Δοκιμάσαμε μια μεγάλη ποικιλία προσεγγίσεων και τρόπων εργασίας ».

 

Στούντιο 2 σε δράση: και οι οκτώ ηχολήπτες είχαν τη δυνατότητα να

ξαναμιξάρουν τις παραγωγές τους στο Dolby Atmos. (Φωτογραφία: Andreas Barnowsky)

Το αποτέλεσμα είναι το Freiheitsgrade («βαθμοί ελευθερίας»), μια συλλογή παραγωγών από τα στούντιο Bauer, που αναμειγνύονται στο Dolby Atmos. Το μουσικό φάσμα κυμαίνεται από τη μεγάλη μπάντα τζαζ και τη σύγχρονη τζαζ έως τη φανκ, ποπ και την παραδοσιακή μουσική. Σε αντίθεση με πολλές άλλες συναρπαστικές παραγωγές, υπάρχει σαφής εστίαση στην ακουστική ποιότητα της μουσικής.

«Είναι τεράστια ευχαρίστηση να ακούω ένα μεγάλο κομμάτι ήχου, όπως μια μεγάλη μπάντα σε συναρπαστικό ήχο, να νιώθω την ενέργεια στο δωμάτιο - ακόμα και για άτομα που πραγματικά προτιμούν άλλα είδη μουσικής», δηλώνει με ενθουσιασμό ο Michael Thumm. Συνοψίζει τις αναλύσεις του ως εξής: «Ως ηχολήπτης, θα πρέπει να απολαμβάνεις να πειραματίζεσαι. Τι δυνατότητες προσφέρει το συγκεκριμένο format και τι μπορώ να κάνω για να εξυπηρετήσω αυτό το είδος μουσικής; Δεν θα πρέπει ακόμα να ξεχνάμε ότι πρέπει να κρατάμε πάντα ζεστό το ενδιαφέρον των ακροατών. Για παράδειγμα, θα πρέπει να παρατηρήσουν ότι υπάρχουν ηχεία οροφής. Όταν δεν κάνω μίξη εικόνας, μπορώ να δώσω την ευκαιρία στον ακροατή να σταθεί στη μέση της μπάντας. Ο χώρος που δημιουργείται κάνει τη μίξη ευκολότερη. Δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσω τόσο EQ και compressors για να χωρέσω τη μουσική ανάμεσα σε δύο ηχεία. Με τον τρόπο αυτό μπορώ να ολοκληρώσω τις ρυθμίσεις μου με κάθε λεπτομέρεια , και να την παρουσιάσω στον ακροατή με πιο διαφανή τρόπο. Το να δουλεύεις με τον τρόπο αυτό είναι μεγάλη χαρά ».

Φυσικά, το τελικό αποτέλεσμα προσφέρει επίσης μεγάλη ευχαρίστηση και στον ακροατή. Το Freiheitsgrade είναι διαθέσιμο από τα μέσα Σεπτεμβρίου 2021 μέσω των Apple Music, Tidal και Amazon