TI είναι το Audio Interface (Kάρτα Ήχου) ;

TI είναι το Audio Interface (Kάρτα Ήχου) ;

 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ AUDIO INTERFACE;

 

        

Τα σύγχρονα λογισμικά επεξεργασίας ψηφιακού ήχου (DAW) που βασίζονται στη χρήση του υπολογιστή, σας προσφέρουν περισσότερες δυνατότητες εγγραφής και μουσικής παραγωγής από ένα παραδοσιακό στούντιο που διέθετε εξοπλισμό προ ψηφιακής εποχής. Όμως, παρά τη λειτουργικότητα που παρέχει ένα τέτοιο λογισμικό, ο ήχος του εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από μια συγκεκριμένη συσκευή του εξοπλισμού σας  που ονομάζεται AUDIO INTERFACE(η κάρτα ήχου).

Οι συσκευές αυτές προσφέρουν τις υποδοχές που χρειάζεστε για να συνδέσετε μικρόφωνα και άλλα όργανα για εγγραφή, καθώς και ηχεία και ακουστικά για ακρόαση. Όσο περισσότερο κατανοείτε τον τρόπο λειτουργίας των AUDIO INTERFACES και τις δυνατότητες που προσφέρουν, τόσο καλύτερα θα είστε σε θέση να κάνετε την καλύτερη επιλογή αγοράς.

 

 

ΣΥΝΔΕΣΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΣΑΣ

Τα σύγχρονα AUDIO INTERFACES συνδέονται με τον desktop ή φορητό Η/Υ, μέσω θύρας USB, USB-C ή Thunderbolt (υπάρχουν επίσης και ορισμένοι διαφορετικοί τρόποι σύνδεσης όπως PCI, PCIe ή Ethernet). Τα περισσότερα AUDIO INTERFACES συνεργάζονται τόσο με συστήματα Mac® όσο και με Windows. Πολλά είναι επίσης συμβατά με συσκευές Apple® iOS, αν και αυτό συνήθως απαιτεί έναν πρόσθετο προσαρμογέα ή προϋποθέσεις.

Τα AUDIO INTERFACES της Steinberg χρησιμοποιούν θύρα USB 2.0, η οποία υποστηρίζεται σχεδόν από όλους τους υπολογιστές. Είναι εφικτό, και μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια θύρα USB 2.0 σε υπολογιστές εξοπλισμένους με τη νεότερη έκδοση USB 3.0, αφού το USB είναι συμβατό και με προηγούμενες εκδόσεις.

Σύνδεση και μετατροπή ηχητικού σήματος

Ένα  AUDIO INTERFACE λειτουργεί ως διαβιβαστής του συστήματος εγγραφής του υπολογιστή σας. Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι συνδέετε ένα μικρόφωνο και ηχογραφείτε τον εαυτό σας να τραγουδά. Το μικρόφωνο μετατρέπει το ηχητικό σήμα σε ένα ισοδύναμο (δηλ. «αναλογικό») ηλεκτρικό σήμα, το οποίο μεταδίδεται με  το καλώδιο σύνδεσης στην είσοδο μικροφώνου του AUDIO INTERFACE. Από εκεί, πηγαίνει στον ενσωματωμένο προενισχυτή μικροφώνου του AUDIO INTERFACE , ο οποίος ενισχύει το σήμα - κάτι που είναι απαραίτητο για την εγγραφή. (Η ποιότητα τόσο του μικροφώνου όσο και του προενισχυτή έχουν σημαντικό αντίκτυπο στο πόσο καλός είναι ο ήχος σε μια εγγραφή.)

Στη συνέχεια, το σήμα περνά στον μετατροπέα αναλογικού σε ψηφιακό ("A/D") του AUDIO INTERFACE, ο οποίος το μετατρέπει σε ισοδύναμα ψηφιακά δεδομένα ήχου — μια ροή μονάδων και μηδενικών που μεταφέρονται μέσω του καλωδίου USB ή Thunderbolt στον υπολογιστή σας. Στη συνέχεια, αυτά τα δεδομένα αποστέλλονται στο DAW ή σε άλλο λογισμικό εγγραφής, όπου καταγράφονται και δίνεται η δυνατότητα στο χρήστη να τα επεξεργαστεί και να προσθέσει εφέ.

Σχεδόν ταυτόχρονα, ο ψηφιοποιημένος πλέον ήχος που προέρχεται από το μικρόφωνό σας — μαζί με οποιαδήποτε άλλα σήματα (κανάλια) που έχετε ήδη ηχογραφήσει για το τραγούδι — αποστέλλονται πίσω, από τον υπολογιστή στο AUDIO INTERFACE μέσω του καλωδίου USB στον μετατροπέα ψηφιακού σήματος σε αναλογικό («D/A»), ο οποίος το μετατρέπει ξανά σε ισοδύναμο αναλογικό ηλεκτρικό σήμα. Αυτό το σήμα είναι πλέον διαθέσιμο στις line εξόδους του AUDIO INTERFACE για να τροφοδοτήσει τα αυτοενισχυόμενα ηχεία του στούντιο, τις εξόδους ακουστικών ή άλλες συσκευές .

Λέμε σχεδόν ταυτόχρονα γιατί στην πραγματικότητα χρειάζονται μερικά χιλιοστά του δευτερολέπτου να περάσει ο ήχος από όλες αυτές τις μετατροπές, από τη στιγμή που θα ξεκινήσετε να τραγουδάτε μέχρι τη στιγμή που θα τον ακούσετε ξανά. Αυτή η μικρή καθυστέρηση ονομάζεται LATENCY - κάτι που θα εξετάσουμε πιο προσεκτικά σε επόμενη ενότητα του άρθρου.

DI

Τα περισσότερα  AUDIO INTERFACES προσφέρουν επίσης εισόδους και εξόδους MIDI (Musical Instrument Digital Interface /Ψηφιακό διασύνδετικό μουσικών οργάνων), οι οποίες σας επιτρέπουν να συνδέσετε ένα πληκτρολόγιο MIDI ή άλλο controller MIDI στον υπολογιστή σας. Οι είσοδοι σας επιτρέπουν να παίζετε όργανα που βασίζονται σε λογισμικό ("εικονικά όργανα") που ανοίγουν ως πρόσθετα (plugins) μέσα στο DAW ή ως αυτόνομες εφαρμογές. Οι έξοδοι MIDI ενός AUDIO INTERFACE καθιστούν δυνατή τη σύνδεση μιας εξωτερικής πηγής ήχου MIDI, όπως ένα συνθεσάιζερ ή το drum machine, και να μεταφέρονται ως δεδομένα MIDI που καταγράφετε στο DAW σας.

 

    

 

Το πίσω μέρος της Steinberg UR22C, που εμφανίζει συνδέσεις USB, MIDI in  και out, καθώς και συνδέσεις αναλογικών εισόδων και εξόδων.

 

SAMPLING RATE KAI ΒΙΤ RATE

Εάν αγοράζετε ένα AUDIO INTERFACE , πιθανότατα έχετε συναντήσει τους όρους ρυθμός δειγματοληψίας (SAMPLE RATE) και bit rate . Ο ρυθμός δειγματοληψίας αναφέρεται στο πόσο συχνά ο μετατροπέας A/D «κοιτάζει» τον ήχο όταν τον μετατρέπει σε ψηφιακά δεδομένα, που συνήθως περιγράφεται σε kilohertz (kHz για συντομία), όπου ένα kHz ισούται με χίλια δείγματα ανά δευτερόλεπτο. Το bit rate  περιγράφει πόσο μεγάλες είναι οι ψηφιακές «λέξεις» που συντάσονται για να περιγράψουν καθένα από αυτά τα δείγματα. Μπορεί να φαίνεται λίγο τεχνικό, αλλά το μόνο που πραγματικά χρειάζεται να γνωρίζετε για αυτούς τους όρους είναι το εξής: Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός, τόσο καλύτερος είναι ο ήχος… αλλά και αντίστοιχα τόσο μεγαλύτερο είναι το μέγεθος του αρχείου και η επεξεργαστική ισχύς που απαιτείται για να γίνει η περεταίρω επεξεργασία.

Ορισμένα AUDIO INTERFACES υποστηρίζουν ήχο έως και 24-bit 192 kHz, αλλά αυτό είναι υπερβολικό σε πολλές περιπτώσεις. Η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων που ηχογραφούν σήμερα χρησιμοποιούν δειγματοληψίες  έως 24-bit 96 kHz, οι οποίες παρέχουν άφθονη ποιότητα με λογικά μεγέθη αρχείων. Συγκριτικά, το πρότυπο ήχου για ένα CD είναι πολύ χαμηλότερο: 16-bit 44,1 kHz.

ΕΙΣΟΔΟΙ ΕΞΟΔΟΙ

Ο αριθμός των εισόδων και εξόδων ποικίλλει σημαντικά μεταξύ των διαφορετικών AUDIO INTERFACES. Τα AUDIO INTERFACES της  Steinberg, για παράδειγμα, ξεκινούν τη γκάμα τους από το UR22C, το οποίο προσφέρει δύο εισόδους και δύο εξόδους (και επομένως αναφέρεται ως AUDIO INTERFACE "2 x 2") στο 28 x 24 AXR4, το οποίο έχει 12 αναλογικές εισόδους και 8 αναλογικές εξόδους, καθώς και πρόσθετες 16 ψηφιακές εισόδους και εξόδους σε μορφή ADAT Optical, ώστε να μπορείτε να συνδέετε άλλα AUDIO INTERFACES εξοπλισμένα με ADAT ή μονάδες προενισχυτή μικροφώνου για την εγγραφή περισσότερων καναλιών ταυτόχρονα. Κατά την εγγραφή μεγάλων συνόλων ή συγκροτημάτων με ντραμς, ακόμη και οκτώ είσοδοι μπορεί να μην είναι αρκετές. Προσπαθείτε πάντα να εκτιμήσετε τον μέγιστο αριθμό εισόδων που θα χρειαστείτε για την εγγραφή που σκοπεύετε να κάνετε. Εάν μπορείτε, προσπαθήστε να αφήσετε λίγο χώρο ώστε να μπορείτε να αναπτύξετε το σύστημά σας λίγο περισσότερο αντί να επιλέξετε απλώς τη μονάδα ελάχιστου μεγέθους που θα είναι λειτουργική για τις ανάγκες σας.

Το  Steinberg UR44C 6 x 4 audio interface.

Τα περισσότερα AUDIO INTERFACES παρέχουν "combo connectors" για τα κανάλια εισόδου μικροφώνου τους. Αυτά δέχονται είτε βύσματα μικροφώνου XLR είτε εισόδους line ή/και οργάνων 1/4″, δίνοντάς σας πρόσθετη ευελιξία.

 

Δέχονται είτε XLR είτε Jack 1/4″  ως βύσματα εισόδων

Τα AUDIO INTERFACES συνήθως παρέχουν την δυνατότητα που ονομάζεται phantom power για τις εισόδους του μικροφώνου. Αυτό είναι ένα ηλεκτρικό σήμα 48 V που απαιτείται από τα πυκνωτικά μικρόφωνα — ένας πολύ δημοφιλής τύπος μικροφώνου για ηχογράφηση. Σε ορισμένα AUDIO INTERFACES το phantom power μπορεί να ενεργοποιηθεί και να απενεργοποιηθεί για συγκεκριμένα κανάλια, ενώ σε άλλα ενεργοποιείται για ομάδες καναλιών κάθε φορά.

Όσον αφορά τις εξόδους, σχεδόν όλα τα AUDIO INTERFACES, σάς παρέχουν ένα στερεοφωνικό ζεύγος εξόδων line 1/4″, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την οδήγηση των ηχείων monitor. Άλλα, σας δίνουν πρόσθετες αναλογικές εξόδους, τις οποίες μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για σύνδεση με άλλες συσκευές σε πιο εξελιγμένες υλοποιήσεις.

Θα υπάρχει επίσης τουλάχιστον μία θύρα ακουστικών, η οποία είναι συνήθως στερεοφωνική 1/4″. Ορισμένα AUDIO INTERFACES, όπως τα Steinberg UR44C και AXR4, παρέχουν διπλές εξόδους ακουστικών και σας επιτρέπουν να στείλετε ξεχωριστή μίξη σε καθεμία. Αυτό είναι ωφέλιμο όταν ηχογραφείτε πολλούς μουσικούς γιατί αναπόφευκτα, οι διάφοροι μουσικοί ή τραγουδιστές δεν θα συμφωνήσουν όλοι για την ρύθμιση που θέλουν να ακούσουν στα ακουστικά τους.

 

LATENCY

Ένας τρόπος για να αντιμετωπίσετε  το latency  ‘’καθυστέρηση’’ του σήματος  είναι να ρυθμίσετε το buffer ήχου (γνωστό και ως " buffer size") στο DAW στη χαμηλότερη τιμή του. Το buffer ελέγχει το χρόνο που επιτρέπει ο υπολογιστής για επεξεργασία και μετριέται σε δείγματα (64, 128, 256, κ.λπ.). Όσο χαμηλότερο είναι το buffer, τόσο μικρότερη είναι η καθυστέρηση. Το τίμημα είναι ότι οι χαμηλότερες ρυθμίσεις buffer επιβαρύνουν περισσότερο τον υπολογιστή σας και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε κλικ, pops και αλλοιωμένη ποιότητα ήχου όταν το υπολογιστικό σας σύστημα δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί.

Οι ρυθμίσεις buffer στο  Cubase

Ένας καλύτερος τρόπος παράκαμψης του χρόνου καθυστέρησης — και χωρίς να επηρεάζεται η απόδοση του υπολογιστή — ονομάζεται «άμεση παρακολούθηση ή Direct Monitoring » (μερικές φορές ονομάζεται «παρακολούθηση μηδενικής καθυστέρησης»), η οποία εφαρμόζεται σε πολλά AUDIO INTERFACES, συμπεριλαμβανομένων όλων των μοντέλων της Steinberg. Λειτουργεί ως εξής: η διασύνδεσή σας στέλνει ένα αντίγραφο του σήματος εισόδου σας (προ-υπολογιστή) απευθείας στην έξοδο των ακουστικών, ώστε να μπορείτε να το ακούσετε σε πραγματικό χρόνο (χωρίς καθυστέρηση) σε συνδυασμό με τα κομμάτια που επιστρέφουν από τον υπολογιστή σας.

 

Ο διακόπτης  Mix knob στο UR22C (τρίτος διακόπτης από πάνω δεξιά).

Ορισμένα AUDIO INERFACES  παρέχουν αυτή τη δυνατότητα μέσω ενός απλού διακόπτη που σας επιτρέπει να επιλέξετε μεταξύ του άμεσου σήματος και της εξόδου της εφαρμογής του κεντρικού υπολογιστή σας, αλλά σε πιο εξελιγμένα AUDIO INERFACES , όπως το Steinberg UR22C, η άμεση παρακολούθηση υλοποιείται με ένα κουμπί ελέγχου μίξης που επιτρέπει να ρυθμίσετε την αναλογία του άμεσου ήχου προς τον ήχο που επιστρέφει από τον υπολογιστή. Τα προηγμένα μοντέλα όπως η σειρά Steinberg UR-RT διαθέτουν ενσωματωμένη ψηφιακή επεξεργασία (DSP). Όλα τα AUDIO INTERFACES Steinberg που προσφέρουν αυτήν τη δυνατότητα συνοδεύονται από μια εφαρμογή που ονομάζεται DSPMixFx για τον έλεγχο του monitoring και την προσθήκη εφέ από τον υπολογιστή σας, το iPhone® ή το iPad®.

 

Η εφαρμογή DSPMixFx  control panel.

 

ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΗΧΟΥ 

Θυμηθείτε, μιλάμε για AUDIO INREFACE , επομένως η ποιότητα του ήχου είναι το κλειδί. Γι' αυτό τα πιο κρίσιμα στοιχεία σε οποιοδήποτε AUDIO INREFACE είναι οι μετατροπείς και οι προενισχυτές μικροφώνου. Tα AUDIO INREFACES της Steinberg είναι όλα εξοπλισμένα με μετατροπείς κορυφαίας ποιότητας και προενισχυτές μικροφώνου Yamaha D-PRE για σταθερά εξαιρετικά ηχητικά συστήματα.

 

Rupert Neve.

 

Τα AUDIO INERFACES της  Steinberg UR-RT2 και UR-RT4 απογειώνουν την ποιότητα του ήχου σας  χάρη στην προσθήκη μετασχηματιστών Rupert Neve Designs που μπορούν να ενταχθούν στη ροή του σήματος σε κάθε κανάλι μικροφώνου.

O μεγάλος σχεδιαστής κονσολών μίξης για περισσότερο από μισό αιώνα, Rupert Neve είναι γνωστός σε όλη τη μουισική βιομηχανία. Με αυτά τα AUDIO INTERFACES μπορείτε να προσθέσετε τον θρυλικό ήχο Neve στις εγγραφές σας.

 

Τα AUDIO INTERFACES είναι κάτι περισσότερο από μια απαραίτητη περιφερειακή συσκευή. Είναι η καρδιά του στούντιο σας. Είτε αγοράζετε το πρώτο σας είτε αντικαθιστάτε το υπάρχον, φροντίστε να κάνετε όλη την απαραίτητη έρευνα… και να έχετε πάντα το καλύτερο μοντέλο που επιτρέπει ο προϋπολογισμός σας.